fredag 17 april 2009

Vinvecka i Kalifornien 6: Ridge


När andra anläggningar satsade på överdådig arkitektur och vackra trädgårdar med ståtliga statyer såg Ridge lite ut som en lagård. Här låter man vinerna tala för sig själv. Men provningsrummet hade klass och vinerna var bra. Men hur sugen blir man att handla och tynga ned bagaget när priserna är samma som hemma på Systembolaget? Zinfandel-vinerna Geyserville och Lytton Springs var goda men kostade $35 (299 SEK på SB).

Kul som provning var deras två syrah-varianter som tagits fram på prov. Blir det lyckat permanentas det. 2002 Lytton Estate Syrah I respektive II. Två väldigt lika blandningar: 76 % syrah från samma ”parcel” (odlingslott), kompletterat med 21 % grenache + 3 % carignan respektive 22 % grenache + 2 % viognier.
Jag skulle aldrig fixat det blint, men när jag visste vad jag letade så fanns en blommig nyans av viognier i det ena glaset. Så druvtypiska att jag utan vidare kunnat gissa på exempelvis Crozez-Hermitage. Smakmässigt var de mycket goda men så lika att jag har svårt att tro att Ridge kommer med två Syrah-varianter i framtiden.

Jag köpte Syrah-paketet (2 för $60) med tanke på framtida provningar med betyg 2-kursen.

Inga kommentarer: