söndag 8 mars 2009

Hockeyvin: Bosque des Papes CT


Lördag eftermiddag - hustrun på utflykt och efter att ha gjort hennes lördagspass i vår affär sjönk jag ner i soffan för att se SM-kvartsfinal 2 i hockey, Frölunda-Luleå.

I första pausen ledde Luleå med 1-0 - bäst att fira medan tid är tänkte jag och hällde upp en botten i bourgognekupan med Bosque des Papes Cuvée Tradition 2006 (96508) 234 kr. Det visade sig vara rätt taktik - Frölunda vände matchen men det kunde jag ta med jämnmod tack vare påvevinet.

Helt oplanerat var inte första glaset eftersom vinet sedan två timmar var upphällt i karaffen. Vinet hade börjat öppna sig och en blommig och varmt bärig doft steg ur glaset. Jordgubbar och hallon kryddat av viol, sötlakrits och vitpeppar. Elegant och njutbart som en dragning av Linus Omark.

Innan jag ens passerat doftproceduren hade Frölunda kvitterat och lagom till det var dags för första klunken stod det 2-1 - men vem bryr sig egentligen om hockey...

Smaken var minst lika fyllig som doften. Mustig som en kroppstackling mot sargen av Jaroslav Obsut. Vinet har en ofiltrerad munkänsla - det finns en finkornig textur i vinet trots att det är helt klart - vilket förstärker intrycket av stor kropp. Det är röda bär; hallon, jordgubb och röda vinbär. Sötlakritsen från doften drar nu mer mot salmiak. Pepparkaret kickar igång en viss eldighet som inleder en lång eftersmak som övergår i örter och nötiga fattoner.

4-2 till Frölunda till slut, därefter fyra rätt på V75, Andra chansen i Melodifestivalen med låtar som inte ens borde haft en första chans... Tur att jag valde ett bra vin i alla fall.

Andra halvan av flaskan står öppnad i vinskåpets mörker och snabbmognar (det ska tåla lagring) - händer något anmärkningsvärt så kompletterar jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Tommy

Har startat min egna vin-blogg idag, och länkat till dig, eftersom jag läser här då & då. Säg till om det inte är okej, så tar jag bort dig! Kram Marit ( http://godaviner.blogg.se )