måndag 16 mars 2009

21 viner på en helg


OK - jag lovade högtidligt (nyårslöfte) att jag skulle orka hålla liv i den här bloggen under 2009 med att blogga om alla nya viner jag smakade.
Jag hade inte räknat med helger som den senaste. 21 olika viner har passerat min näsa och tunga - och det känns nästan lite övermäktigt att analysera alla dessa nu.
13 viner var ett resultat av Munskänkarnas regionårsmöte på Piteå stadshotell med tillhörande provningsledarutbildning. Där blev det 2 x 6 viner, plus ett vin till middagen på kvällen.

Halvblind Franken-provning först (jag hade en skeptisk inställning på förhand - och den har inte förändrats efteråt):
Winzer Sommerach Silvaner 2007 (97798) 94 kr: Kryddig citrusdoft. Lite fet struktur så jag gissade på att detta var weissburgundern (pinot blanc).
Thüngersheimer Johannisberg Weissburgunder spätlese trocken (5969) 93 kr: Doftade melon/päron. Gröna, gräsiga toner i munnen.
Eschendorfer Lump Riesling 2006 (99910) 215 kr: Nyansrik doft med citrus, honung och en aning botrytiskaraktär. Jag gissade totalfel och trodde det var den billigaste silvanern när det var en finare riesling.
Eschendorfer Lump Silvaner Grosses Gewächs (96273) 239 kr: Blyg citrusdoft, men desto fylligare i munnen där kändes ren, fruktig och allmänt behaglig. Gissade på Würzburger Stein.
Würzburger Stein Silvaner Kabinett Trocken (97599) 149 kr: Kryddig citrus, mineral och grus. En lite störande beska, men jag gissade att det här var bästa silvanern.
Gobelsburger Riesling Österrike/Kamptal (4376) 95 kr: Tydlig rieslington av smörjgrop i doften. Spritsig citrussmak i munnen. Min enda riktiga gissning kom på omgångens "Svarte Petter".
Sammantaget tycker jag att Frankenvinerna är för profillösa för att vara intressanta. De billigare är helt okay, korrekta lättdruckna viner. Men jag hittar inga dimensioner i de bästa som inte finns i de billigare. Förmodligen är bristande träning orsaken.

Provning nummer två, också halvblind, hade ett lite konstruerat tema: "vad kan man utläsa av etiketten?" Men vinerna var i alla fall bra.
André Clouet GR (7686) 249 kr: Champagne gjord på pinot noir med lite lägre syra. Blommig doft med gula äpplen och jäst.
Sancerre, Les belles dames (2245) 139 kr: Väl maskerad sauvignon blanc doft som jag i det längsta trodde var en chablis. Gröna toner i doften. Frisk syra mer i trakten av citrus än krusbär.
Chablis Premier Cru Beauroy (7125) 169 kr: Gröna toner även i denna doft, mineral, citrus. "Chablis det här också? Samma vin i båda glasen? Äh, det andra måste vara sancerren..."
Chateau Mont-Redon (2811) 215 kr: Nyss provad och ännu enklare än normalt att pricka in. En jordgubbe bland svarta vinbär och körsbär.
Les Hauts de Granget ArteVino 2005 (3814) 149 kr: Mörk blåröd färg, fruktig doft av plommon, svarta vinbär och cederträ. Ren och snygg smak med elegant fatbehandling. Hyggligt lång eftersmak. Självklar Bordeaux åtminstone i detta sällskap.
Barolo Fontanafredda (2305) 221 kr: Blåröd färg, Blommig och fruktig doft med körsbär, rosor, viol. Smak av körsbär, kaffe, tobak och bitiga tanniner. Så klart en norditalienare.

Till maten (lax-rätt) serverades Stoneleigh chardonnay - typisk nya världen-chardonnay med tropisk frukt och mycket ek.

Kvällen före skulle en ny italienare testas: Morellino di Scansano. Vi hann känna en tunn körsbärsfrukt med bittert kärnig karaktär innan den inledande bitonen av korkskada växte sig starkare och vi insåg att vinet var defekt. En reserv blixtinkallades ur vinskåpet: Duorum; saftigt fruktig med körsbär, katrinplommon, kaffe och tobak. Förföriskt god och inte utan finess.

Söndag kväll; röda franska viner med betyg 2-gruppen i Munskänkarna (halvblind provning):
1. Chateau Mazeyrese -06 (Pomerol) 220 kr . Bordeaux från Pomerol. Mörkt blåröd. Medelfyllig doft av mörka bär, mineral och fat. Smaken är "typisk Bordeaux" med (jmf glas sex) lite mjukare karaktär. Det hade varit lätt att blanda ihop de båda bordeauxerna men jag hittade rätt till slut.
2. La Vigne -97 (Bourgogne, Côtes-du-Beune) 399 kr. Matt röd färg. Mogen pinot noir-doft med rotfrukter, buljong, kryddor. Jordgubbig smak, kryddor, läder, finkorniga tanniner. Självklart bourgognen.
3. Domaine de vieux Lazaret (Chateauneuf-du-pape) 182 kr. Röd färg. Jordig doft, jordgubbar, hallon och även mörkare bär. Jag gick bort mig i Rhonedalen och trodde det var Les Launes.
4. Chateau de la Roullier (reservation för slarvig anteckning) Anjou-Samur 116 kr. Ljusröd färg. Doft av hö-lada. Snipig och ogin smak. Förvillad av färgen placerade jag denna som "Gamle Lazaret" - i efterhand var cabernet francen självklar.
5. Les Launes -06 (Crozez Heremitage) 138 kr. Mörkröd färg. Knuten doft där jag inte kunde hitta den viol jag letade efter som kännetecken. Hittade däremot mörka bärtoner, fat, lakrits och tobak. Helt förvillad placerades glaset i Loire *skammens rodnad*
6. Chateau Belgrave (Haut-Medoc) 279 kr. Mörk blåröd färg. Fyllig doft - svarta vinbär, fat och kaffe. Stram i munnen - svarta vinbär, rostade fat, örter. Lång angenäm eftersmak som avgjorde att detta måste vara västra stranden.

Inga kommentarer: