måndag 2 juli 2007

Semestersysslor


En gång i världen kunde jag lägga mig på badstranden och sola en hel dag på semestern. Numera kryper det i kroppen om jag solar en halvtimme. Jag måste ha något att göra.
Oftast innebär det trädgårdsarbete eller något annat avkopplande ute i solen. På semestern kan jobba i lugn takt, vi kan hjälpas åt, och vi kan ta paus när vi vill. I dag startade vi två projekt.
1. Vi påbörjade var bortglömda baksida (bilden är som det såg ut när vi började). Den är skuggig och egentligen bara (o)gräsmatta närmast huset. Ett par stora blomlådor har inte fungerat som tänkt och ska skrotas. Vi har en vision om flera små blomland med trevliga gångar emellan. Men det är på något års sikt. Men i dag började vi med att riva och gräva upp det befintliga. Två land räknar vi med att göra färdigt under de närmaste veckorna.
2. Av bl a rivningsvirket från blomlådan ovan började jag bygga en jordgubbsbur. I alla år har björktrastarna och skatorna varje morgon noga skördat dom finaste jordgubbarna. Vi provade ett år med ett nät över - men då fastnade både småfåglar och igelkottar i nätet och dog. Eftersom jag är en blödig djurvän (fast jag unnar inte skatorna mina jordgubbar!) så blir det nu en bur med hårt stålnät som inte ska skörda några dödsoffer. /T

Inga kommentarer: