söndag 8 februari 2009

Quinta da Alorno


Quinta da Alorna Arinto Chardonnay Reserva, 97 kr
Impulsköp i förra veckan från nyhetshyllan. Vet faktiskt inte om jag druckit en vit portugis tidigare. Den här är gjord på chardonnay och lokala druvan arinto. Chardonnay jäst på nya franska ekfat, arinto på tank. Blandningen framgår inte men det känns som om det är väldigt mycket ekad chardonnay som vuxit i ett varmt klimat vilket gör vinet jolmigt. Doften är dock frisk och fräsch. Smaken är fet och fyllig med övermogna gula äpplen och avocado, som avlider i en en överdos av ekfat.
Det finns endast tio vita portugisiska viner i Systembolagets ordinarie sortiment - nu förstår jag varför.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Tack för kommentaren på min blogg, jag ska när tillfälle ges ta och dricka de viner du lyfter fram. Alltid lika kul att få tips. Tannat är en druva jag inte riktigt hittat fram till ännu

Ingvar Johansson sa...

Lite synd om du dömer ut Portugals vita viner utifrån denna erfarenhet. Jag kan rekommendera att prova något vin gjort på Alvarinho. Det finns några att välja på i beställningssortimentet.

Tommy sa...

Jag kanske lät lite kategorisk. Men självklart ska Portugal få fler chanser, jag ska spana efter alvarinho.

Niklas Jörgensen sa...

Jag säger såhär; SB tycks ha uppfattningen att det här är Portugal men missar alla de fantastiska viner som finns i Minho, Douro, Bucelas, Tras-os-Montes för att nämna de största. Alvarinho's underbara syra, kallväxta Douro med närmast burgundisk finess, krispig Bucelas och rhonsk Viognier i Madrigal; tyvärr - så här blir det när man har någon som bestämmer vad vi ska köpa.

Prova 2007 Soalheiro Primeiras Vinhas ur beställningssortimentet och föhoppningsvis har du en helt annan åsikt!

/Niklas J

Tommy sa...

Tack för din kommentar. Krispighet var precis det som saknades i Alornon. Jag ska absolut beställa hem något av dina förslag ur BS.