söndag 29 augusti 2010

Petit - vinet annorlunda

Gjorde ett impulsköp för en tid sedan, Petit - spanskt grenachevin från Montsant, granndistrikt till Priorat. Har smakat några riktigt godtagbara spanjorer från området tidigare.
När jag öppnade detta i förra veckan blev jag besviken - det var någon egendomlig bismak som kändes främmande och jag var inne på att flaskan var defekt.

Jag hade ställt in mig på att lämna tillbaka den - men gav den en ny chans på lördag eftermiddag då den stått öppnad i två dygn. Om det var luftningen eller om jag var "ur form" vid första tillfället vet jag inte - men nu var vinet i alla fall drickbart. Doftmässigt är det ordinärt rödfruktigt. I munnen är det som ett bombattentat mot en kryddbod. Det är svårt att säga vilka kryddor, ett tag var jag inne på glöggkryddor, Kungen av Danmark-karameller också. Till slut fastnade jag för Piffi Allkrydda (innehåller 17 olika kryddor - trodde faktiskt inte att den fortfarande fanns!).

Det är verkligen ett annorlunda vin. Mot slutet av flaskan hade jag vant mig och tyckte det var riktigt gott. Det är ett vin som tar ut svängarna, sladdar kurvorna och beter sig oregerligt - och det är ju spännande i en vinvärld där produkterna blir mer och mer likriktade.

Inga kommentarer: